اشتراک گذاری

پرینتر لیزری چیست و چگونه کار می کند؟

پرینتر لیزری دستگاهی است که برای چاپ اسناد و مدارک از اشعه های نور کمک می گیرد؛ یعنی در زمان چاپ تماسی با کاغذ ندارد و فرآیند چاپ را با استفاده از تکنولوژی غیرضربه ای انجام می دهد. به عبارتی دیگر، پرینتر لیزری، از یک نور درخشان جهت چاپ صفحه استفاده می کند. این نور درخشان روی یک استوانه حساس به نور منعکس می گردد و الکتریسیته ساکن موجود در دستگاه سبب چسبیدن ذرات جوهر به استوانه مذبور می گردد. در ادامه ذرات جوهر به کاغذ منتقل شده و پس از آن ذرات جوهر توسط یک غلطک داغ با مولکول های فیبری کاغذ کاملا آمیخته می شوند. باید توجه داشت که در چاپگرها بر خلاف دستگاه های فتوکپی هیچ متن اولیه نگاشته شده ای وجود ندارد و این پرتوهای لیزر هستند که در چاپ کلمات و تصاویر روی استوانه حساس مورد استفاده قرار می گیرند.

پرینتر لیزری چیست و چگونه کار می کند؟

تفاوت پرینتر لیزری و پرینتر جوهرافشان

پرینتر لیزری از چند نظر تفاوت‌هایی با چاپگر جوهرافشان دارد. نخستین تفاوت آن است که تونر یا جوهر به کار رفته در چاپگر لیزری خشک است، درحالی‌ که این جوهر در پرینترهای جوهر افشان مرطوب است. مورد دوم هزینه های جاری این دستگاه است که در قیاس با چاپگرهای جوهرافشان کمتر است. به این دلیل که در چاپگر جوهرافشان نیاز به تعویض مداوم جوهر است و این مسئله هزینه نگهداری و کار با این دستگاه را دوچندان می کند. دیگر آنکه کاغذ چاپ شده با پرینتر جوهرافشان معمولاً بوی رطوبت می دهد، در حالی که سند چاپ شده به وسیله چاپگر لیزری این گونه نیست. نکته آخر آنکه اگر تعداد پرینت های گرفته شده در طول یک ماه زیاد نیست بهتر است از از چاپگر جوهرافشان استفاده کنید. اما اگر حجم کارتان بالا است، باید به سراغ خرید چاپگر لیزری بروید.

پرینتر لیزری سیاه و سفید چگونه کار می کند

پرینتر لیزری تک رنگ همانند دستگاه فتوکپی عمل می کنند از همین رو سرعت بالاتری دارند. پرینتر لیزری سیاه و سفید بهترین انتخاب برای چاپ صفحات متنی در تعداد بالا هستند. به خصوص اینکه از دقت بسیار بالایی برخوردارند. از ویژگی های جالب استفاده از چاپگرهای لیزری تک رنگ قیمت پایین برای هر صفحه چاپ است. که در کل باعث کاهش هزینه تعویض و یا شارژ کاتریج می شود. در کل پرینتر لیزری بهترین انتخاب برای دفاتر کار یا محیط اداری بزرگ است که نیاز به چاپ متن های زیاد در طول روز دارند.

پرینتر لیزری رنگی چگونه کار می کند

پرینتر لیزری انتخابی بهینه جهت چاپ تصاویر گرافیکی و عکس است. تونرهای CMYK در این پرینترها جایگزین جوهر گشته‌ اند. این چاپگرها باعث ایجاد تصاویر گرافیکی و عکس هایی با کیفیت فوق العاده می شوند که نیاز عکاسان و گرافیست های حرفه ای را برآورده می سازند. با توجه به کیفیت بالای این چاپگرها، بدیهی است که قیمت بالایی نیز داشته باشند. این چاپگرها مناسب مصارف حرفه ای و کاربرد زیاد است و برای محیط منزل و استفاده عمومی نیستند.

اشکالات و عیوب رایج در پرینتر لیزری

در این بخش برآنیم تا اشکالات و عیوب رایج در پرینترهای لیزری را با شما به اشتراک بگذاریم. آشنایی با این عیوب سبب می گردد تا کاربر با استفاده صحیح از دستگاه از بروز آن ها جلوگیری کند. بعلاوه به دلیل آشنایی با نشانه های خرابی در دستگاه، کاربر این مهارت را خواهد داشت که نوع اشکال پیش آمده در دستگاه را به درستی تشخیص دهد و تعمیراتی مناسب با نوع اشکال پیش آمده را روی پرینتر پیاده سازد.

  • نخستین مشکل که احتمال وقوع آن در پرینتر لیزری وجود دارد تار بودن یا به عبارتی فوکوس نبودن تصویر چاپ شده است. بروز این ایراد احتمالا مربوط به خرابی یونیت لیزر است. بنابراین در صورت مشاهده این اشکال نخستین جایی که باید بررسی شود یونیت لیزر پرینتر است.
  • دومین اشکال که غالبا در پرینترهای لیزری روی می دهد کثیفی آینه ها و لنزهای یونیت لیزر است. رفع این اشکال زمان زیادی نمی برد اما نیاز به دقت و توجه بالا دارد. کافی است تا یونیت لیزر را باز نمایید و با استفاده از ابزار مخصوص این کار آینه های یونیت لیزر را پاک و گردگیری کنید. با این کار احتمالا اشکال پیش آمده مرتفع شود.
  • سومین اشکال رایج در پرینتر لیزری در آمدن پین آینه هندسی شکل روی یونیت لیزر است. رفع این اشکال نیز اگر چه زمانبر نیست اما نیاز به اندکی مهارت و دقت دارد. در صورتی که توانایی و تخصص این کار را ندارید بهتر است به یکی از مراکز ارائه دهنده خدمات مرتبط با تعمیر پرینتر کیوسرا مراجعه نمایید. رفع این اشکال با جا زدن پین امکانپذیر است. بهتر است آینه های پرینتر نیز تنظیم و تمیز شوند.
  • خراب شدن سوکت یونیت لیزر نیز اشکال دیگری است که احتمال دارد در پرینتر لیزری ظهور یابد. این اشکال نیز با تعویض سوکت یا سیم پیچ آن مرتفع می شود. اگر لیزر پرینتر خراب شود احتمالا با تصویر سفیدی مواجه می شویم که توسط دستگاه چاپ می شود. علت این اشکال سنسوری است که در یونیت لیزر بوده و کار آن دریافت اولین نور از یونیت لیزر است. اگر نور به این سنسور نرسد شارژ ها قطع می گردد ( به فرمان برد ) و تصویر سفید بدست ما می رسد. خدمات مرتبط با رفع این اشکال را می توانید با مراجعه به مرکز تعمیرات پرینتر کیوسرا دریافت نمایید.

بهینه‌سازی مصرف کارتریج پرینتر لیزری

در پرینتر لیزری در قسمت print properties گزینه ای وجود دارد که می توان با استفاده از آن سطح کیفیت اسناد را تنظیم کرد. این بخش در چاپگرهای گوناگون یا به صورت گزینه های Fast و Normal و Best تقسیم بندی می شود و یا به صورت Normal و economode. شما می توانید بسته به سندی که می خواهید چاپ کنید و اینکه کیفیت چاپ این سند تا چه اندازه برایتان مهم است یکی از گزینه ها را برگزینید. در صورتی که اسنادی که قصد چاپ آن ها را دارید چندان مهم نیستند بهتر است سطح کیفی پایین را انتخاب کنید تا تونر شما عمر مفید بیشتری داشته باشد. 

همانگونه که می دانید میان میزان بازدهی کاتریج ها در پرینتر لیزری با سطح پوشش چاپ، رابطه مستقیمی وجود دارد. بنابراین بهتر است در استاندارهای نامه نگاری سازمان ها و ادارات فونت های ظریفتری بکار برید. (مثلا در متون تایپی خود، فونت های کوچک تر نظیر تهران را جایگزین فونت هایی نظیر تیتر، نازنین و رویا نمایید.) این کار –با صرفه جویی در تعداد صفحات چاپ شده- کمک می کند تا تعداد صفحات قابل چاپ توسط کارتریج افزیش دهید. 

تعمیر پرینتر ریکو

تعمیرات پرینتر ریکو در این مرکز با بهره مندی از پیشرفته ترین تجهیزات و به دست تیمی از مجرب ترین کارشناسان تعمیر انجام می پذیرد. تعمیرات پرینتر ریکو در این مرکز توسط مهندسانی انجام می‌پذیرد که به دلیل حضور در دوره‌های تخصصی-آموزشی مهارتهای تعمیر را بر اساس جدیدترین متدها آموخته و از این راهرو موفق به ارائه بالاترین سطح کیفی خدمات و بازیابی صددرصدی کیفیت اولیه پرینترهای ریکو گشته اند. تعمیرات ارائه شده در این مرکز منحصر به نوع و مدل خاصی از پرینتر نیست و پرینتر لیزری، جوهرافشان، سیاه و سفید، رنگی و … را شامل می گردد.

نمایندگی تعمیرات پرینتر لیزری ریکو

نمایندگی ریکو

نمایندگی ریکو با تجهیز فضایِ سازمان به پیشرفته‌ترین ابزارآلات تعمیر و فراخوانی زبده‌ترین همکارانِ حوزه ترمیم و سرویس، موفق به ارائه بالاترین سطح کیفی خدمات در این زمینه گشته است. این امر با توجه به کاربری بالای دستگاه‌های ریکو و لزوم ارائه خدمات توسط یک مرکز معتبر و مجاز صورت پذیرفته است. تمامی سرویس‌های ارائه شده در این مرکز مبتنی بر اصول و استانداردهایی است که از سوی شرکت‌ ریکو مطرح شده‌اند. مدیریت این مرکز به سبب اطمینان از تخصص و دانش کادر فنی حاضر در این مجموعه، تمامی خدمات ارائه شده توسط کارشناسان خویش را گارانتی و ضمانت نموده است.

نمایندگی تعمیرات ریکو

کاربران گرامی محصولات اداری ریکو می توانند با حضور در این مرکز و یا از طریق یک تماس تلفنی از کلیه خدمات ارائه شده در مرکز تعمیرات ریکو بهره مند گردند. خدمات مذکور به دو شیوه «تعمیر در محل» و «تعمیر در مرکز» به کاربران گرامی ارائه میگردد. دارندگان دستگاه های ریکو می توانند بسته به شرایط و وضعیت خویش، یکی از دو شیوه مذکور را برگزیده و خدمات مورد نیاز را دریافت دارند. واحدهای مختلف ارائه دهنده خدمات تخصصی در نمایندگی تعمیرات ریکو آماده خدمت رسانی به شما هستند.

تعمیرات کپی ریکو

تعمیرات کپی ریکو، به استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات حوزه ی تعمیر و به تبع آن کیفیت بالا، همواره مورد قبول و رضایت کاربران قرار گرفته است. کارشناسان مرکز تعمیر کپی ریکو، ضمن برخورداری از دانش بالای تعمیر دستگاه کپی، از تجربه ی بالایی نیز در این زمینه برخوردار می باشند. به واسطه ی همین دانش و تجربه، می توانید اطمینان داشته باشید که محصول شما در این واحدها با دقت و کیفیتی مثال زدنی تعمیر و ترمیم می گردد. لازم به ذکر است که چنانچه به هر دلیلی، قادر به مراجعه حضوری به واحدهای تعمیرات نباشید، می توانید از خدمات سرویس در محل کپی ریکو برخوردار شوید. همچنین ارائه ی گارانتی در قبال کلیه ی خدمات این مرکز، عاملی دیگر در رشد و محبوبیت مرکز تعمیرات کپی ریکو به شمار می رود.