اشتراک گذاری

پرسش و پاسخ هایی درباره تونر و شارژ کارتریج

فرآیند چاپ در دستگاه های کپی و پرینترها، به سلامت کارتریج، تونر، درام و سایر قطعاتی که مسئولیت انتقال جوهر را برعهده دارند، بستگی دارد. گاهی نصب اشتباه، نداشتن اطلاعات از وضعیت این قطعات و خرابی آن ها، موجب کاهش کیفیت چاپ و عقب افتادن کارها می شود. به همین دلیل امروز می خواهیم به سؤالات متداول شما در مورد تونر و شارژ کارتریج پاسخ دهیم. 

پرسش و پاسخ هایی درباره تونر و شارژ کارتریج

پیش از شارژ کارتریج توجه به چه مواردی ضروری است؟

یک عامل مهم در شارژ خوب، توجه به شیوه صحیح باز و بسته کردن کارتریج و داشتن تجهیزات لازم جهت انجام این کار است. بدیهی است نبود دانش و تخصص کافی در این زمینه و استفاده از ابزارهای عمومی (مثل انبردست، پیچ گوشتی و چکش) به جای ابزارهای تخصصی و احیاناً ضربه زدن بی مورد، باعث خرابی کارتریج می شود. در این میان کارتریج پرینترهای لیزری رنگی بسیار ظریف تر و حساس تر بوده و نیازمند توجه و دقت بالایی است. توجه داشته باشید که روش شارژ کارتریج و تعویض درام یک کار سلیقه‎ ای نیست، بلکه یک کار علمی است و می بایست با درنظر داشتن تمامی پارامترها و شرایط لازم انجام پذیرد.

در هر کارتریج چند گرم تونر (پودر شارژ) ریخته می شود؟

یکی از پرسش های متداول از سوی کاربران این است که در هر کارتریج چند گرم تونر ریخته می شود. پاسخ این پرسش آن است که وزن تونر نمی تواند ملاک شارژ قرار گیرد و مبنای شارژ تعداد برگ پرینت معادل فابریک است. باید توجه داشت که خروجی تونرهای مختلف بسیار متفاوت است. خروجی تـونـرهای معلق یا گـَردی بالاتر از تونرهای چگال است. مثلاً تعداد برگ پرینت ۱۰۰ گرم تونر درجه یک، ممکن است معادل تعداد برگ پرینت ۱۵۵ گرم تونر درجه ۳ باشد. بدیهی است در این حالت قیمت ۱۰۰ گرم تونر نوع اول از ۱۵۵ گرم تونر نوع دوم بیشتر است. در نتیجه با توجه به کیفیت تونر، وزن تونر نمی تواند ملاک شارژ قرار گیرد و به همین دلیل مبنای شارژ ما تعداد برگ پرینت معادل فابریک است.

در صورتیکه پس از شارژ کارتریج کماکان صفحه چاپ شده کمرنگ و یا صفحه تست دارای خط و اشکال ناخواسته باشد چه باید کرد؟

در صورتیکه پس از شارژ کارتریج کماکان صفحه چاپ شده کمرنگ یا اینکه صفحه تست دارای خط و اشکال ناخواسته باشد، اولین قطعه ای که باید تعویض شود درام کارتریج است.

در شرایط که تونر کثیف شده و به درستی روی کاغذ قرار نمیگیرد چه باید کرد؟

زمانی که خط ها صاف و موازی هم پرینت نمی شوند ممکن است یکی از موارد زیر اتفاق افتاده باشد: اول اینکه ممکن است Fuser آسیب دیده باشد و یا فرسوده شده باشد. برای برطرف کردن این مشکل باید Fuser را تعویض کنید. تعمیر Fuser به هیچ عنوان توصیه نمی گردد زیرا این قسمت از پرینتر در شمار قسمت های مصرف شدنی پرینتر است و تعمیر آن مقرون به صرفه نیست. احتمال دیگر آن است که کارتریج تونر آسیب دیده باشد و در موقع استفاده جوهر زیادی از آن خارج شود. در پرینترهای سیاه و سفید راه حل این مشکل تعویض کارتریج تونر است. در پرینترهای رنگی تعویض کارتریج می تواند مشکل را حل کند. سوم اینکه ممکن است تونر در پرینتر ریخته شده باشد که در این صورت باید پرینتر را تمیز کنید.

چه مشکلاتی ممکن است پس از شارژ کارتریج ایجاد شود؟

مشکلاتی که ممکن است پس از شارژ کارتریج به وجود آید و کارشناس شارژ می بایست آن ها را رفع کند عبارتند از:

  • صفحه دارای خطوط ناخواسته باشد.
  • از قسمتی از صفحه چاپ گرفته نشود.
  • صفحه دارای پس زمینه است.
  • چاپ صورت گرفته کم رنگ است.
  • رنگ ها با یکدیگر تداخل داشته باشند.
  • کارتریج دارای صدای ناهنجار است.
  • کارتریج کاغذ را کثیف می کند.
  • کاغذ پس از فرمان چاپ به صورت کاملا سفید خارج می شود.
  • پرینتر در هنگام چاپ خطا و هشدار کارتریج می دهد.
  • قرار دادن کارتریج در دستگاه سبب خاموشی دستگاه می شود.
  • کارتریج شارژ شده در یک پرینتر تک کاره بخوبی پاسخگو است، اما در پرینتر سه و چهار کاره بسیار کم رنگ است.

چگونه می توان صدای کارتریج دستگاه را برطرف نمود؟

صدایی که از کارتریج خارج می شود، احتمالاً ناشی از تمام شدن شارژ کارتریج یا به دلیل مگنت کارتریج و تماسی است که با بلید دارد. معمولاً با شارژ کارتریج و تعویض مگنت، صدای کارتریج از بین خواهد رفت.

چرا علی رغم شارژ دستگاه، کاغذهای پرینت شده کمرنگ ه

چرا علی رغم شارژ دستگاه، کاغذهای پرینت شده کمرنگ هستند؟

برای چنین دستگاه هایی باید از تونر مخصوص استفاده کرد که خاص همان دستگاه است. در صورتی که پس از ۵۰ برگ پرینت، کاغذهای چاپ شده کمرنگ گردند، احتمالاً علت آن باقی ماندن مواد از شارژ قبلی است که موجب شده کاربر بتواند آن تعداد را پرینت بگیرد. برای مثال پرینترهای hp  تونر را به صورت ۱۰۰ درصد مصرف نمی کنند و قسمتی از مواد مصرف شده را به مخزنی جداگانه انتقال می دهند. عیوب ذکر شده در تمامی مدل های اچ پی ممکن است رخ دهد. این عیوب در مدل های ۱۰۰۵ و سایر مدل های مشابه به علت کوچکتر بودن این مخزن بیشتر است.

بیشتر بخوانید: کم رنگ بودن برگه های کپی

تعویض کارتریج دستگاه در چه زمانی باید انجام شود؟

معمولاً تمامی پرینترها پیش از اتمام کارتریج پیامی مبنی بر این وضعیت را برای کاربر به نمایش میگذارند. در سازمان ها و ادارات که استفاده از این دستگاه زیاد است، عموماً خشک شدن کارتریج پس از چند ساعت اتفاق می افتد. برای مصارف خانگی زمان اتمام کارتریج حدود چند هفته (بسته به میزان استفاده از دستگاه) طول خواهد کشید. آنچه که کاربر در این میان می بایست به آن توجه کند تعویض کارتریج بلافاصله پس از دریافت پیام است. کاربران گرامی توجه داشته باشند که تا زمان کم رنگ‌ شدن یا متوقف شدن چاپ، کارتریج جدید را نصب ننمایند.

5/5 (1 امتیاز)