اشتراک گذاری

تمیز کردن پرینتر لیزری

تمیز کردن پرینتر لیزری و سرویس دوره‌ای آن موضوعی است که همیشه می‌بایست مدنظر کاربران باشد. بی‌توجهی به این مسئله سبب انباشت گرد و غبار در قطعات این دستگاه شده و در طول زمان کاهش کارایی آن را به دنبال خواهد داشت. برخلاف پرینترهای جوهری که آلودگی بوجود آمده در آنها بیشتر به دلیل ضایعات کثیف جوهر است، آلودگی پیش آمده در پرینترهای لیزری بیشتر به دلیل انباشت گردوغبار در میان قطعات ریز و درشت این دستگاه‌ها اتفاق می‌افتد.

(بدیهی است که پاک کردن و تمیز کردن قطعات پرینتر لیزری بسیار آسان‌تر از پرینتر جوهرافشان است. زیرا آلودگی‌های پیش آمده در این دستگاه از جنس گردوغبار و آلودگی‌های پیش آمده در پرینتر جوهرافشان از جنس جوهر است). اگر از کاربران پرینترهای لیزری ریکو و یا سایر پرینترهای مشابه با این دستگاه هستید و قصد تمیز کردن دستگاه مورد استفاده‌تان را دارید می‌توانید با مطالعه این متن، روش انجام این کار را فراگیرید. توصیه می‌شود در صورت عدم اطمینان از توانایی انجام این کار، دستگاه خود را به یکی از مراکز تعمیرات پرینتر ریکو تحویل دهید تا سرویس‌های لازم بر روی آن اعمال گردد.

تمیز کردن پرینتر لیزری

ابزار لازم برای تمیز کردن پرینتر لیزری

برای تمیز کردن پرینتر لیزری ریکو و البته سایر پرینترهای مشابه، نیاز به ابزاری است که در این بخش به آنها اشاره خواهیم کرد. از آنجا که پرینترهای لیزری در فرآیند چاپ از پودر تونر استفاده می‎کنند، نیاز است در پاک کردن این دستگاه از ابزاری استفاده شود که توانایی لازم جهت پاک کردن کامل ذرات ریز به وجود آمده از پودر تونر را داشته باشند. ابزار لازم جهت این کار عبارتند از: پارچه بدون پرز، الکل ایزوپروپیل، اسپری گردگیری آئروسول، ماسک گرد و غبار، دستکش لاتکس و در نهایت دستگاه دمنده هوا (که البته تهیه آن به نست باقی ابزار ضرورت چندانی ندارد و اختیاری است)

آموزش پاک کردن پرینتر لیزری

پس از آماده کردن ابزار اشاره شده در بخش فوق، لازم است تا پرینتر را جهت پاک کردن قطعات آن، باز کنید. اکیداً توصیه می‌شود در صورت عدم داشتن مهارت انجام این کار، از دستکاری پرینتر خودداری کرده و دستگاه خود را به یکی از مراکز مجاز در حوزه تعمیر پرینتر ریکو ببرید. (نکته: توجه داشته باشید که در تمامی پرینترها اجزا و قطعاتی وجود دارند که نباید به آنها دست زد. زیرا تماس آنها با دست، سبب آسیب آنها می‌شود. برای مثال در تمیز کردن پرینتر لیزری می‌بایست از دست زدن به اجزای یونیت درام تونر خودداری نمایید. (یونیت درام یک سیلندر سبز رنگ است و توسط یک پوشش پلاستیکی به نام هوپر تونر پوشیده می‎شود). در تصویر زیر می‌توانید یونیت درام دستگاه پرینتر را ببینید:

آموزش تمیز کردن پرینتر لیزری

1.خاموش کردن پرینتر:

پرینتر خود را خاموش کنید و حتماً دوشاخه آن را از پریز برق جدا نمایید. (حتماً توجه داشته باشید که اتصال پرینتر به منبع تغذیه قطع شده باشد.)

2.سرد کردن پرینتر:

در صورتی که لحظات چند از کار کردن شما با پرینتر می‌گذرد، می‌بایست منتظر بمانید تا پرینتر شما خنک شود. زیرا پرینترهای لیزری هنگام کار کردن بسیار داغ می‎شوند، بنابراین پیش از اقدام به باز کردن پرینتر و تمیز کردن پرینتر لیزری حتما می‌بایست از خنک شدن تمامی قطعات آن مطمئن شوید.

3.خارج کردن کارتریج تونر و تمیز کردن آن:

بعد از این که پرینتر خنک شد، پنل پشتی یا جلویی را باز کرده و کارتریج تونر را بردارید (از دفترچه راهنمای پرینترتان کمک بگیرید تا بدانید که چگونه باید این کار را انجام دهید). با استفاده از یک تکه مربع شکل از پارچه بدون پرز، تونر اضافی را از کارتریج خارج کنید.

4.بیرون ریختن تونر اضافی موجود در اجزای داخلی:

این مرحله از تمیز کردن پرینتر لیزری ریکو، اختصاص به بیرون ریختن تونر اضافی موجود در اجزای داخلی دارد. با استفاده از یک تکه مربع شکل از پارچه تونر (یا یک یک دستگاه دمنده در صورتی که آن را خریداری کرده باشید) به داخل دستگاه دسترسی یافته و هر گونه تونر اضافی را از روی سطوح داخلی پاک کنید. این تونر اضافه را می‌توانید در اطراف محفظه کارتریج، و همچنین در میان سایر اجزا پرینتر مشاهده کنید. در زمان پاک کردن قطعات پرینتر سعی کنید بسیار آرام عمل کنید و از وارد کردن هر گونه فشار به قطعات دستگاه خودداری نمایید. زیرا بعضی از اجزای پرینتر شکننده و آسیب پذیر هستند.

5.تمیز کردن سطوح با الکل ایزوپروپیل:

برای پاک کردن برخی از سطوح نظیر کابل‌ها و سیم‌ها می‌توانید از الکل ایزوپروپیل استفاده نمایید. الکل ایزوپروپیل آلودگی‌های این قطعات را تا 99 درصد پاک می‌کند و هیچ‌گونه ردی هم از خود باقی نمی‌گذارد. در زمان پاک کردن قطعات پرینتر سعی کنید بسیار آرام عمل کنید و از وارد کردن هر گونه فشار به قطعات دستگاه خودداری نمایید. زیرا بعضی از اجزای پرینتر شکننده و آسیب پذیر هستند.

6.اسمبل قطعات:

مرحله آخر تمیز کردن پرینتر، اختصاص به سرهم کردن مجدد قطعات این دستگاه دارد. کارتریج تونر و بطری همراه آن را سر جای خود بگذارید. در صورت نیاز به راهنمایی می‌توانید به دفترچه راهنمای دستگاه خود مراجعه نمایید. در صورتی که به این دفترچه راهنمایی ندارید می‌توانید جهت دریافت راهنمایی‌های لازم با کارشناسان ما در مرکز تعمیر پرینتر ریکو تماس بگیرید. برای اطمینان از درستی کارهایی که انجام داده‌اید دقایقی پس از اسمبل کردن دستگاه، دو برگ پرینت بگیرید و عملکرد دستگاه را تست کنید.

نمایندگی ریکو در تهران

نمایندگی ریکو در تهران با تجهیز فضای خویش به پیشرفته‌ترین امکانات و تجهیزاتِ دو حوزه تعمیر و فروش در تلاش است تا بالاترین سطح کیفی خدمات را به مشتریان و مراجعان ارائه نماید. این مرکز تیمی از زبده ترین کارشناسان و مهندسان جوان کشور را پس از آنالیز و آزمون های متعدد به همکاری فراخوانده و در صدد است تا خدماتی لایق نام کمپانی خوشنام و محبوب Ricoh را ارائه نماید و رضایت خاطر هموطنان گرامی را کسب نماید.

ویژگی قابل توجه نمایندگی ریکو در تهران ضمانت و گارانتی تمامی خدماتی است که توسط کارشناسانش این مجموعه ارائه می‌گردد؛ تمامی سرویس‌های ارائه شده در این مرکز مبتنی بر اصول و استانداردهای جهانی است که از سوی شرکت‌های معتبری نطیر ریکو مطرح گشته‌اند.